פרוביוטקה, פרה-ביוטיקה, סינביוטקה וגם... מתכון לכרוב כבוש




בואו נעשה קצת סדר ונכיר אותם מקרוב...


המונח 'פרוביוטי' פירושו המילולי הוא "בעד חיים", והוא מהווה ניגוד של הצירוף 'אנטיביוטיקה שפירושו "נגד חיים"

פרוביוטיקה היא שם כללי לקבוצת חיידקים טובים המונעת התרבותם של גורמים מחוללי מחלה. הפרוביוטיקה מייצרת ויטמינים מקבוצת B ומסייעת לספיגתם.

פעולת הפרוביוטיקה מבוססת על שמירת האיזון בין חיידקים מועילים לחיידקים מזיקים וכן מאפשרת החזרתם לגוף של חיידקים מועילים, לאחר פגיעה בהם, כמו למשל לאחר מתן אנטיביוטיקה. הם מגינים מפני חדירת חיידקים מזיקים, וירוסים ופטריות. משפיעים לטובה על יעילות תרופות ומייצרים חומצות המזינות את רירית המעי הגס.

הסוגים העיקריים של חיידקים ידידותיים החיים במעי האדם: לקטובצילים וחיידקי ביפידוס. החיידקים האלה חיים בשיתוף פעולה בינם לבין עצמם ובינם לבין הגוף המאחסן ויש להם השפעה חיובית על בריאותנו.

פרוביוטיקה היא גישה טיפולית לפיה צריכת מזון המכילים חיידקים מסוימים יכולה לסייע לתפקודה ואיזונה של אוכלוסיית החיידקים המהווים חלק חיוני ממערכת העיכול.

פרוביוטיקה מסייעת במצבים של זיהומי מעיים, עצירות, גזים ושלשולים ומניעת מחלות דלקתיות במערכת העיכול וע"י כך מסייעת לחיזוק מערכת החיסון.

מקורות הפרוביטיקה במזון הם: יוגורט ביו, קפיר, כרוב כבוש, מיסו (מיוצרת מפולי סויה), חומץ תפוחים, גבינת פרמז'ן.

פרה ביוטיקה הינה תזונה תומכת מיקרוביום ומתייחסת למזונות שמכילים סיבים מסויימים מן הצומח שמזינים חיידקים מועילים ותורמים לשגשוגם בגוף (על חשבונן של אוכלוסיות חיידקים מזיקים).

עם המזונות הפרה-ביוטיים נמנים למשל גרגירי חומוס, בננות, פירות וירקות כמו עגבנייה, ארטישוק, ארטישוק ירושלמי, בננה, אספרגוס, פירות יער, שום, בצל, ירקות ירוקים, קטניות, פשתן ודגנים כמו שיבולת שועל, שעורה וחיטה.

מהחיבור של המונחים פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה נולד גם המושג סינביוטיקה, שכולל את שניהם יחד ומתייחס להשפעה המשולבת של החיידקים והחומרים שמזינים אותם.

אם נקפיד על בסיס יומי לשלב את הפרוביוטיקה והפרה-ביוטיקה נוכל לשפר את בריאותנו.


למה כרוב כבוש?

מאכלים כמו כרוב כבוש מכילים חיידקי חומצה לקטית שעוזרים לשמור על איזון במערכת העיכול. בנוסף, הכרוב מכיל סיבים תזונתיים ותרכובות שמחזקות את המערכת החיסונית. גם מלפפונים חמוצים נכבשים במי מלח או חומץ ועוברים תהליך של התססה – שבזכותו התוצר הסופי מכיל חיידקים ידידותיים. בנוסף, המלפפונים מכילים ויטמין A וויטמין K שתורמים לבריאות תאי הדם ואשלגן שחיוני לתפקוד התקין של הלב. רק קחו בחשבון שהם גם עתירי נתרן, אז לאכול מהם במידה.


מתכון לכרוב כבוש

צנצנת מעוקרת

כרוב חתוך לרצועות

גזר חתוך לפרוסות דקות

3 גבעולי סלרי

5 שיני שום

פלפל חריף 1 (למי שאוהב מעט חריפות)

מלח

ממלאים את הצנצנת בכרוב, גבעולי סלרי, שום ופלפל חריף.

מודדים על כל כוס 1 של מים 1 כפית של מלח.

ממלאים עד הסוף, מכסים בניילון נצמד וסוגרים היטב את הצנצנת.

מעמידים על אדן החלון או על השיש למשך 5 ימים, מדי פעם מנערים/הופכים את הצנצנת.

כשמוכן, ניתן להכניס למקרר. נשמר לזמן רב.

על מנת לשמור מכניסת חיידקים לא רצויים - יש להקפיד לא להכניס לצנצנת מזלג משומש.


כרמן לב

נטורופתית והרבליסטית

ליווי לאורח חיים בריא

 כרמן לב - נטורופתית והרבליסטית קלינית

כתובת: הרי גולן 17/10 אשדוד

הטיפולים ניתנים בקליניקה, או בשיחת זום או בוואטסאפ

נייד: 052-5683733
מייל: Carmenl1960@gmail.com