מה הסוד של האנשים שחיים עד גיל 100?

שאלת המאה במאה ה- 21 ובראי הפילוסופיה הסינית היא: מה הסוד של האנשים שחיים עד גיל 100?

(1) ההבטחה לחיי נצח, או לפחות לחיים ארוכים משמעותית מרוב בני האדם ריתקה רבים לאורך ההיסטוריה. החיפוש אחר מעיין נעורים הביא הרפתקנים אל קצוות תבל. מעיין נעורים שכזה כנראה אין וגם כל גלולות ושיקויי הפלא שמבטיחים אריכות ימים הם מקסם שווא.

האם גם אנו, בני המערב שנוסעים במכוניות, עמוסים בלחצי היומיום של קריירה ויוקר מחיה ואוכלי המזון המעובד, יכולים בכל זאת להאריך את ימינו על כדור הארץ? דן בוטנר בספרו על "האזורים הכחולים" מספק גם עצות כיצד ובאיזה אופן לאמץ אורח חיים אחר.


"האזורים הכחולים"

מה הם אותם אזורים כחולים? מקומות על-פני הגלובוס שנמצאו שם בני 100 הרבה מעבר לממוצע בעולם. ישנם 5 אזורים שבהם תוחלת החיים הנה הגבוהה ביותר:

איזור ברבגיה (Barbagia) שבהרי סרדיניה. האיזור שבו יש את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של גברים שעברו את גיל 100.

האי איקריה (Ikaria) ביוון. באי יש את אחוז התמותה הנמוך בעולם של בני גיל הביניים והאחוז הנמוך בעולם של שיטיון (דמנציה - ירידה ביכולת הקוגניטיבית עקב מחלות הקשורות לגיל).

חצי האי ניקויה (Nicoya) בקוסטה ריקה. האחוזים הנמוכים בעולם של תמותת גיל ביניים והמקום השני בעולם של ריכוז גברים בני יותר ממאה.

המאמינים של הכנסייה האדוונטיסטית של היום השביעי, בלומה לינדה (Loma Linda) קליפורניה. הם חיים בממוצע 10 שנים יותר יחסית לתושב צפון אמריקאי ממוצע.

האי אוקינאווה (Okinawa) ביפן מקום שבו נשים רבות הן בנות יותר מ-70, והן האוכלוסייה עם תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם.

אם מאגדים יחד את כל העצות המבוססות לאריכות ימים, מבינים שהמודרניזציה, בדגש על התרבות המערבית, מונעת הרגלים בריאים רבים. אף שבעטיה התקדמה הרפואה עד כי אנשים חיים היום בממוצע פי 2 ו-3 מאשר לפני 200 שנה, היא יצרה עבורנו אורח חיים שמעכב בעדנו מלפעול לפי דפוסים שטובים לבריאותנו. כך, כלי הרכב החליפו את ההליכה הרגלית, המשרדים את אור השמש, הלחץ את הרוגע היחסי, האינדיבידואליזם את הקהילתיות, והג'אנק פוד את הירקות שגודלו בגינה וחלב העיזים. ייחודם של האזורים הכחולים שהם אפשרו את אותם הרגלים ישנים.

ידוע כי תוחלת החיים עולה, בעיקר בשנים האחרונות, התקדמות המחקר הרפואי שבזכותו קיימים טיפולים ותרופות להתמודדות עם מצבי מחלה; ידע נרחב ומודעות לרפואה מונעת; ואימוץ אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית ותזונה. ובכל זאת, מה מבדיל בין אריכות החיים של אדם אחד לשני, בין משפחות או קהילות שלמות ברחבי העולם ומה בין תובנות אלו והפילוסופיה הסינית?

גנטיקה בהקבלה ל- JING

יש הטוענים כי לגנטיקה תפקיד מרכזי, ולכן נותר לנו לחיות את החיים כראות עינינו ולקוות לטוב, אך מחקרים שמתמקדים בתורשה והשלכותיה מעידים כי לגורמים אלו יש השפעה בסדר גודל של 30% בלבד על תוחלת חיינו. הגורמים האחרים שיש להם חלק בתהליך זה הם התנאים הסביבתיים, שידועים ככאלה המשפיעים על אורח החיים של הפרט או הקהילה, ואפיגנטיקה, שהיא תחום מדעי חדש המתייחס לשינויים בגן האנושי המושפעים מהסביבה ללא התערבות בקוד הגנטי. למשל, לתזונת האם, ואפילו למצבה הנפשי בזמן ההריון, יש השלכות על חיי העובר.

למעשה, עולם המחקר תומך בהערכות אלה. במחקרים על תאומים שהופרדו בלידתם, למשל, נמצא כי תאומים נבדלו בתוחלת החיים שלהם כתוצאה מהסביבה השונה שבה הם גדלו. כמו כן, בשנת 2000 הציגו החוקרים ד"ר מישל פולין וד"ר ג'יאני פס מחקר שבחן את האוכלוסייה באי סרדיניה שבאיטליה, שבו נמצא האחוז הגבוה ביותר בעולם של גברים החיים מעל גיל 100. לאזור זה בחרו השניים לקרוא "האזור הכחול" (Blue Zone). בהמשך, בשיתוף החוקר והעיתונאי דן בוטנר, זוהו מקומות נוספים על פני הגלובוס כ"אזורים כחולים".

אך מעניינת וחשובה, אולי אף יותר, היא העובדה שמספר השנים אינו הנתון היחיד שמעורר התפעלות, אלא גם איכות החיים של אותם קשישים. במקומות אלו חיים בני 100 שאינם מרותקים למיטה במחלקות סיעודיות או נעזרים במטפל לאורך כל היממה בביתם. נהפוך הוא, הם עצמאיים, פעילים ודעתם צלולה.

בראי הרפואה הסינית: "המשרש היטב לא יחמוק, השתול עמק לא יעקר.. הילדים נושאים בחובם את אשר קבלו (2) מההורים...מזג ההורים עובר הלאה קרמה לדורי דורות"

"החכם נמנע מהקיצוניות נמנע מהמותרות ונמנע מהיהירות"(3)

"אל תפחד מהמוות ותחייה הרבה שנים" "מי שאינו מת טרם זמנו מארך חיים"(4)


האם האוכלוסיות המתגוררות ב"אזורים הכחולים" מסתירות סוד כלשהו או שפשוט מתנהלות בדרך הדאו?

על אף המרחק הגאוגרפי בין האזורים, הבדלי התרבות, השפה והגידולים החקלאיים השונים, נמצאו מאפיינים זהים באותם המקומות, כפי שמפרט דן בוטנר בסדרת ספרים שלו בנושא. לטענתו, המאפיינים הם כאלה שלא דורשים משאבים כספיים, כשלמעשה, חלק מהאזורים נחשבים לנחשלים כלכלית.

"אם רוצים לצמצם לפעמים צריך להרחיב אם רוצים להחליש לפעמים צריך לחזק על מנת (5) להפיל דבר יש לרוממו תחילה כדי לקבל צריך קודם לתת בעזרת חכמת האור הרך על הקשה יכול לגבור... אבל הכי טוב בשביל הדג זה לא להתרחק מהמים"

"אלא שלא עושים מאמץ מיוחד יאריכו יותר ימים מאלה החפצים בחיים נצחיים"(6)


אורחות חיים וקהילה באזורים הכחולים ובהקבלה לתורת הדאואיזם

גורמים משותפים בין קהילות שחבריהן חיים זמן רב :

משפחה - המשפחה מקבלת קדימות לפני דאגות אחרות.

הימנעות מעישון - בני המאה בדרך כלל לא מעשנים.

דיאטה מבוססת צמחים - רוב המזון שנאכל מקורו בצמחים.

פעילות גופנית מתונה ומתמדת - פעילות גופנית מתונה היא חלק בלתי נפרד מהחיים.

קטניות - יש צריכה מרובה של קטניות.

הימנעות מאלכוהול,

אמונה;

העצמה של נשים,

אור שמש וגינון;

מזון מלא, מזון אורגני רב ללא רעלים.שתיית תה מצמחי-עלים שונים.

שעות שינה ארוכות.

תחושת עשייה בכל הגילאים.

חיים נינוחים ללא שעון ,שיש בהם שינה מרובה, כולל שינה בשעות הצהריים ובידוד תרבותי.

מעורבות חברתית - אנשים בכל הגילאים פעילים מבחינה חברתית ומעורים בקהילות שלהם.

לטענת דן בוטנר הגורמים השונים התורמים לחיים ארוכים מחזקים זה את זה, במעין "מערכת אקולוגית" או שילוב מסויים של מוסדות חברתיים. כאשר אין תחושת שייכות לקהילה או אמונה במטרה, או תרבות מתאימה, הבסיס לחיים ארוכים קורס.

(7) לפי הדאואיזם: בספר הלימוד הרפואי המיוחס לקיסר הצהוב. פרק הפתיחה של יצירה זו, שכותרתו "על שמירה על אנרגיה טרום לידתית בזמנים קדומים" (שאנג גו טיאן ג'ן לון), מכיל את ההצהרה הבאה: "בזמנים הקדומים ביותר היו אדונים שהשלימו את הרמה הגבוהה ביותר של האדם הבנה עצמית. הם גיבשו את סוד התהליכים הטרנספורמטיביים של השמים והארץ, הם השתלטו על תבנית השינוי המתבטאת בדלדול של יין ויאנג, הם ספגו את תמצית היקום באמצעות תרגילי נשימה, והם שמרו על עצמם בתוך המדיטציה הפנימית האופיינית להפליא, ולכן לעולם לא הפרידו את המודעות שלהם מבשר גופם הפיסי - ולכן, הם יכלו לחיות חיים ארוכים בהרמוניה עם מחזורי היקום הבלתי נגמרים ".


עבודה פיזית ופעילות גופנית בהקבלה לטאי - צ'י?

מה שמתברר הוא שבכל המקומות פעילות גופנית היא חלק מהיומיום. פעילויות כגון הליכה ברגל לבן משפחה, עבודה חקלאית או תחביב, רכיבה על אופניים ממקום אחד לשני או טיול על שפת הים הם עניין שבשגרה לתושבי האזורים הללו.

ובראי הרפואה הסינית:

(8)אחד הדגשים העיקריים שהטאי צ'י שם לעצמו כמטרה הוא הצד הבריאותי. הצד הרפואי הוא אחד העקרונות שאומנויות הלחימה הסיניות מבוססות עליהן, הצורך ליצור איזון והרמוניה בין המערכות השונות בגוף תוך תרגול איטי ושליו לאורך שנים. הקאטה שמה לדגש את הצורך לעודד את זרימת האנרגיה (הצ'י) בגוף ,חיזוק איברים פנימיים,ובניית עצמות. בנוסף התרגול הקבועה בטאי צ'י צ'ואן בתנועות מעגליות וספירליות שומר על שרירים פעילים וגמישים. ישנם דוגמאות של מתרגלי טאי צ'י צ'ואן מבוגרים היכולים לזוז בזריזות וגמישות העולה על חלק צעירים מהם בהרבה.

(9)"הצפידות והנקשות מתלוות למות... הגמישות והרפיון לחיים..הנקשה והכבד תמיד למטה הגמיש הרפוי זקוף יהיה"


חיי שגרה בהקבלה ל- YIN ו- YANG?

באזורים הכחולים יש לאנשים עניין, משמעות ומטרה בחיים. יש להם שגרת עבודה מסודרת הכוללת טיפול בבעלי חיים, בגידולים חקלאיים ובילדים, וגם בעבודה מחוץ לבית. מאפיין נוסף הוא חיי משפחה מסורתיים, שבהם למבוגרים יש מקום של כבוד בתא המשפחתי, כאשר הם מעורבים בחיי הקהילה, תורמים לה ונתרמים על ידה.

ובראי הרפואה הסינית:

(10)"האין והיש אין נגוד בין השניים.. כל הדברים בתבל באים מהקיים והקיים מהלא קיים"

(11)"ההרמוניה בין הנגודים היא נשמת החיים.. המחבל בסדר הטוב גם יחיה וימות אבל לא בסדר הנכון"

רוחניות בהקבלה ל- SHEN

עוד נמצא כי בכל ה"אזורים הכחולים" המסורת המקומית משלבת דת או מאפיינים רוחניים אחרים. ושכמעט כל בני המאה שרואיינו החזיקו באמונה דתית לכן, לא מפתיע כי רמת המתח והחרדה בקרב אוכלוסיות אלה נמוכה יחסית.

ובראי הרפואה הסינית:

(12) הדת הסינית - הקירבה שבין האדם לאל היא ככל הנראה הסיבה למאפיין חשוב נוסף של הדת הסינית, דת נינוחה וחסרת מסגרת, והוא נינוֹחוּתָה. אין אנו מוצאים בדת זו מערכת נוקשה של חוקים וציוויים דתיים,** מהסוג המאפיין את היהדות או האיסלאם. כך, אין הדת הסינית מבחינה – באמצעות חוקים הנוגעים לתזונה – בין מזונות "כשרים" למזונות "טרֵיפים", וכך גם אין היא מגדירה מועדים קבועים לתפילה. המאמין הסיני ניגש למקדש השכונתי, מקריב בו קורבן לאלים ומתפלל אליהם בזמנים הנוחים לו, ולא במועדים המוגדרים בספר חוקים דתי זה או אחר.

בערים המודרניות הגדולות, דוגמת הונג-קונג או טַאי-בֵּיי שבטאיוון, המקדשים הומים אדם בשעות הערב המוקדמות, כיוון שבשעות אלה מסיימים המאמינים את עבודתם ונוח להם לסור לשעה קלה אל המקדש השכונתי, בדרכם מן המשרד הביתה. יתר על כן, המאמין הסיני מתפלל לאלים לא רק במועדים הנוחים לו, אלא בעיקר כאשר הוא חש צורך לעשות זאת.

נינוחותה של הדת הסינית באה לכלל ביטוי לא רק בהעדרם של חוקים וציוויים דתיים, אלא גם באופיו של המקדש הסיני ובתפקידיו. לא נמצא במקדש הסיני את תחושת היראה הדתית, את אווירת הקדושה חמורת הסבר, המאפיינת קתדרלות נוצריות באירופה, שבהן הקשתות המיתמרות אל-על כאילו ממחישות את אפסותו של האדם לנוכח רוממותו של האל האחד. כה נינוחה היא האווירה במקדש, עד שהוא משמש לא רק למטרות דתיות, אלא גם מהווה מסגרת חברתית כדוגמת מגרש משחקים לילדים ואף מועדון לגימלאים -מזה ילדים חובטים בכדור, ומזה זקני הכפר או השכונה משחקים שחמט. יתר על כן – מנהלי המקדש ואף המבקרים בו מחנים לעיתים את אופניהם, ואפילו את אופנועיהם, בתוך המקדש, אל מול פסלי האלים. טשטוש התחומים הזה – בין פעילות דתית לבין בידור ומשחק – מעיד כי טענתם של חוקרים מערביים, ולפיה ההבחנה בין קודש לחול מאפיינת כל דת, אינה נכונה בהכרח במה שנוגע לדת הסינית.


"טוהר ושלוות רוח קובעים את סדר העולם"(13)


תזונה באזורים הכחולים בהקבלה להמלצות התזונה של הקיסר הצהוב ומזון JINGI

ומה לגבי מזון? בכל האזורים הכחולים נתגלה גם כי הצריכה הקלורית היומית היא מתונה עד נמוכה ביחס לצריכה שלה אנו רגילים בעולם המערבי. זוהי תוצאה של שני גורמים: צריכה של כמויות מזון קטנות, ובחירת מזונות שהתכולה הקלורית שלהם נמוכה. כמו כן, הדיאטה מבוססת בעיקר על מזונות מעולם הצומח. להבדיל מדיאטות אופנתיות כמו פלאו ואטקינס, דיאטות אלו מורכבות מ–60% פחמימות, בקירוב, שהמקורות שלהם הם דגנים מלאים, קטניות ופירות.

חובבי היין ישמחו לדעת כי בכל התפריטים נמצא כי שתייה מתונה של אלכוהול, ובמיוחד יין אדום, היא חלק קבוע בתזונה של "האזורים הכחולים". (18) ומה אוכלים אוקינוואנים לדוגמא? הבשר העיקרי של הדיאטה הוא בשר חזיר, ולא חלקים רזים בלבד. זנגביל, אצות ים ולפחות כמות שווה של דגים. כמויות קטנות של סוכר ותפוחי אדמה מתוקים. הם צורכים אורז ואטריות, אך לא כמרכיב העיקרי של הדיאטה. הם אוכלים מגוון של ירקות כגון גזר, צנון לבן, כרוב וירקות, טריים כבושים. טופו הוא חלק מהדיאטה, נצרך בדרכים מסורתיות, המטבח באוקינאווה הוא פיקנטי. מנות בשר חזיר מתובלת בתערובת של זנגביל וסוכר חום, עם שמן צ'ילי ועם "נגיסה של מלון מר". (21) בראי הרפואה הסינית Jing – תמצית החיים. אחד משלושת האוצרות בעל האיכות היינית יותר מביניהם – חומרית, מזינה ומקררת. התמצית מאוחסנת בכליות אך נעה בגוף בעיקר בשמונת המרידיאנים המיוחדים. הבסיס לאנרגית הכליות. נושאת התורשה, הבסיס לגדילה, להתפתחות ולפוריות. אדם נולד עם 'מנה קבועה' אך יכול לטפח את ה- Jing דרך תזונה ותרגילים אנרגטיים כגון צ'י קונג."ה- Jing הוא השורש של הגוף" (Su Wen, 4) (18)וסטון פרייס (רופא שיניים שסקר וחקר תרבויות מסורתיות ) לא למד על עמי אוקינאווה, אבל אילו עשה זאת, היה מוצא דוגמא נוספת שתתמוך במסקנותיו - שמזון מושלם כולל מזונות בעלי חיים עם השומן שלהם, נחוץ לבריאות טובה ולחיים ארוכים, אפילו במזרח. הסינים מבינים את הקשר של דיאטה לבריאות טובה, ומאמינים כי תפריט אידיאלי צריך להיות בו גיוון ואיזון. טקסטים עתיקים מדגישים את החשיבות של חמש הטעמים (חריף, חמוץ, מתוק, מר ומלוח); את חמשת הגרגרים (חיטה, דוחן דביק, דוחן, אורז ושעועית); את חמשת עצי הפרי (אפרסקים, שזיפים, משמשים, ערמונים ותמרים); את חמשת הירקות (מלוחים, ירוקים גסים, בצל ירוק, בצל וכרשה); (בשר עוף, סוסים וחזירים). בשר, אם כי לא נאכל בעודף, אך הכירו בתכונות המחזקות שלו. ביצים מוערכים מאוד כמזון המוח ברחבי המזרח. הסויה נמצאת בשימוש נרחב בסין כמו מזונות מן החי. לסינים יש דרכים רבות של התססת סויה על מנת לנטרל חומצה פיטית (אשר חוסמת מינרלים כמו אבץ וסידן), מעכבי אנזים גויטרוגנים (אשר מעכבים את התפקוד בלוטת התריס) . סקר שנערך בשנת 1946 של סין הכפרית הראה כי 88% מהתזונה היו מורכבים מדגנים וקטניות, ורק 5% מהם היו ירקות, 3% כבשר ודגים ו -4% כשומנים. אורז הוא הדגנים החשובים ביותר בסין. באזורים הדרומיים הוא נצרך בכל שלוש הארוחות. סקר שנערך בשנת 1939 מצא כי גברים בוגרים באזור אכלו עד 485 פאונד של אורז בשנה. בחלקים אחרים של סין, עם זאת, אורז אינו נצרך כלל. ייצור הדגן והחיטה שולט באזורים הצחיחים יותר של צפון סין - עם דוחן שנצרך בעיקר בצורת דייסה רכה, וחיטה הופכת לאיטריות וללחם, אם כי באזורים העניים ביותר, חיטה נצרכת כדייסה גסה. שעורה, דורה, תירס, כוסמת, שיפון ושיבולת שועל מאז ימי קדם, הסינים השתמשו במספר ממתיקים, כולל דבש, אורז או שעורה, סוכר דקלים, סירופ דורה ומיץ קני סוכר מיובש, אך רק במתינות בהתאם למושג האיזון המזרחי. המטבח הסיני כולל מגוון רחב של ירקות, ירקות רבים כבושים על ידי שיטות התססה המספקים אנזימים יקרי ערך לתזונה שבה האוכל מבושל. צריכת החלב היתה אפס ברוב המכריע של המחוזות. (19)מההמלצות המוצגות מתוך מחקרו של ד"ר פרייס, עולה כי בתרבויות שונות ישנם מזונות הנחשבים כ'מקודשים' או מוערכים במיוחד, החוזרים על עצמם במספר תרבויות. המזונות המדוברים הם: כבד, ביצי דגים, מח עצם, חלמון ביצה, חלב, שמן מכבד דג השיבוט (Cod Liver Oil), דגים קטנים (הנאכלים על כל חלקיהם). מזונות אלו, היו ניתנים לתינוקות, לנשים מניקות, לנשים הרות, ואף לזוגות אשר מתעתדים להינשא ולהיכנס להריון, החל מחצי שנה לפני ההתעברות. כאשר בוחנים מזונות אלו מבחינה מערבית, רואים כי הם עשירים במינרלים ובחומרים מסיסי שומן (ההקבלה בבעלי החיים לויטמינים A,D,K). כאשר מנתחים איכותית מזונות אלו מנקודת המבט של הרפואה הסינית, נראה כי המשותף להם הוא היותם מזונות המחזקים את הג'ינג– אותה תמצית חיוּניות בסיסית הנקבעת באדם בעת היווצרותו (מערבית ניתן לדמותה למטען הגנטי אותו אנו נושאים) ומתכלה לאורך שנות חייו). ניתן לשמר את הג'ינג ולהאט את קצב התכלותו ע"י ספיגה של התמציות המופקות מהמזון ומהנשימה. ג'ינג חזק יתבטא בגדילה תקינה ובהזדקנות בשיבה טובה. (20)באתר של אייל שפרינגר ישנו סיפור מעניין ויפה מאת סלעית דפנה על הצמח he shou wu פירוש השם: שחור שיער. שם פרמקולוגי: Polygoni Multiflori Radix בעברית: ארכובית סינית (טובה לתהליכי אנטיאייגי'נג) הצמח המעובד מומלץ כמחזק כבד וכליות, מזין דם ומחזק Jing

שמתם לב ממה מורכבת המילה אנטי אייגי'נג?

(14)תוחלת חיים אנושית: גנטיקה או סגנון חיים? צריך שניים לטנגו.

תַקצִיר- הזדקנות בריאה ואריכות ימים בבני אדם מאופינים על ידי שילוב של גורמים גנטיים ולא גנטיים. מחקרים משפחתיים הראו כי כ -25% מההבדלים באריכות ימים אנושית נובעת מגורמים גנטיים. החיפוש אחר בסיס גנטי ומולקולרי של ההזדקנות הוביל לזיהוי גנים הקשורים בקיומו של התא ושל חילוף החומרים הבסיסי שלו כגורמים הגנטיים העיקריים המשפיעים על השונות הפרטנית של האדם המזדקן. בנוסף, מחקרים על הגבלת קלוריות ועל ההבדלים של גנים הראו כי מטבוליזם יעיל גנטית יכול לשנות את תוחלת החיים על ידי קידום תחזוקה יעילה של התא ואת האורגניזם . לאחרונה, מחקרים אפיגנטיים הראו כי שינויים אפיגנטיים, המאופיינים על ידי רקע גנטי וסגנון חיים, יכול להשפיע מאוד על תהליך ההזדקנות ויכולים להיות סמן ביולוגי של איכות ההזדקנות או להשפיע על קצב ועל איכות ההזדקנות. ככלל, מחקרים עכשוויים מראים שהתערבויות המווסתות את האינטראקציה בין רקע גנטי לסביבה חיוניות קובעת את הסיכוי האישי להגיע לאריכות ימים.

(15)האם לאכול פחות יגרום לך לחיות יותר ?

תַקצִיר- קשה לתפוס את המורכבות של ההזדקנות. עם זאת, מלבד תכונות ספציפיות של רקמות, ירידה מבנית ופונקציונלית מתקדמת של האורגניזם כולו המוביל למוות, לעתים קרובות גם תחלואה כרונית מאפיינת את תהליך ההזדקנות. לכן, מטרת המחקר של מדענים בתחום לחפש אחר אסטרטגיות המסוגלות להאריך את תוחלת החיים, לאלו המבטיחים הזדקנות בריאה והקשורים לתוחלת חיים ארוכה יותר . תהליך ההזדקנות הוא גמיש והוא יכול להיות מכוון על ידי מנגנונים מרובים, כולל התערבויות תזונתיים וגנטיות. עד כה, הגישה החזקה ביותר, היעילה ביותר היא הגבלת קלוריות.

תַקצִיר מחקר:

(16) תפקידה של אפיגנטיקה בבריאות הלב וכלי הדם והזדקנות: התמקדות בפעילות גופנית ותזונה.

מערכת הלב וכלי הדם אחראים על הובלת דם וחומרים מזינים לרקמות, והם אחראים לבריאות פיזיולוגית ואריכות ימים. שינוי אפיגנטי הוא תהליך טבעי הקשור לגיל, הגיל הביולוגי / אפיגנטי אינו תלוי בעידן הכרונולוגי, המשקף את הבריאות הכללית של האדם. הזדקנות וסקולרית מואצת היא החשש העיקרי. מחלה כרונית הקשורה לגיל קשורה בתהליך מורכב בין תהליכים ביולוגיים רבים והיא מאופניית על ידי גורמי סיכון שאינם ניתנים לשינוי. אלה משנים את הגנום הסטטי על ידי מספר מנגנונים אפיגנטיים, שמשנים את ביטוי הגנים באופן תלוי באורח החיים ובאיכות החיים. האפיגנטיקה משפיע על הבריאות ותורמת לאטיולוגיה של מחלה כרונית. גורמים כמו סגנון חיים עשויים לגרום להאצה של "השעון" אפיגנטי זה, ולגרום לאנשים למחלות לב וכלי דם. תזונה ופעילות גופנית הן אפשרויות לשינוי אורח חיים, התורמות באופן סינרגי לבריאות הלב וכלי הדם. הם מייצגים נקודת התערבות אפיגנטית פוטנציאלית חזקה לאסטרטגיות הגנה וניהול קרדיווסקולריות יעילות. לכן, יחד עם גורמי הסיכון המסורתיים, ניטור החתימה האפיגנטית של ההזדקנות עשויה להיות מועילה להתאמה לאורח החיים כדי שיתאימו לביולוגיה - התומכת במושג הפופולרי יותר ויותר של "הזדקנות טובה".


לסיכום בחרתי להציג את חזון אחרית הימים לפי לאו צ'ה:


(17)חזון אחרית הימים לפי לאו צ'ה

"ארץ קטנה ואנשים בה מעט ..כלי מלחמה רבים אך איש אינו משתמש.. יש אניות ויש מרכבות אבל אין המרבים לנדוד.. לומדים לקשר בחבל במקום לחבר אותיות ..אף כי הארצות השכנות נראות לעין ונשמעים משם קולות הכלבים והתרנגולים עד זקנה ומות לא יעלה הצורך לגור במקומות אחרים ..מזונם ערב לבושם נקי מעונם שמח ומנהגם בשלוה"


ביבליוגרפיה

(1) http://www.maariv.co.il/lifestyle/health/Article-578151

https://ecowiki.org.il/%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D

(2) (3) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 54 לדורי דורות

(4) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 33 חיים ארוכים

(5) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 36 רפואה סינית

(6) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 50 המוות

(7) From Zhang Xichun, Yixue zhong zhong can xi lu (Chinese at Heart but Western Where Appropriate: Essays Investigating an Integrated Form of Medicine, 1933). This article first appeared in The Empty Vessel, Winter, 1999.

https://classicalchinesemedicine.org/on-the-relationship-between-medicine-and-philosophy/

(8) http://www.internalarts.co.il/tai-chi/

(9) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 76 טאי צ'י

(10) מתוך ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 40 פיזיקה

(11) מתוך ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 43 יין ויאנג

(12) הספר "הדת הסינית" מחבר: שחר מאיר. המאמר הוא פרק א' בספר. http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=10133

(13) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 45 המלאות הריקה

(14) PMID: 27053941 PMCID: PMC4822264 DOI: 10.1186 / s12979-016-0066-z

(15) PMID: 29184395 PMCID: PMC5685139 DOI: 10.2147 / CIA.S12645

(16) PMID: 29155255 DOI: 10.1016 / j.mad.2017.11.013

(17) ספר הטאו לאו צ'ה תרגום והערות נסים אמון עמ' 80 אחרית הימים

(18) https://www.westonaprice.org/health-topics/traditional-diets/food-in-china-variety-and-monotony/

(19) http://www.healing-arts.co.il/breastfeeding-alternativies-in-traditional-medicins-b/ גשם בעיתו- כמה עצב בא איתו… על תחליפי חלב אם ברפואות המסורתיות – חלק ב מאת שרון בנרף

(20) http://www.healing-arts.co.il/he-shou-wu/ עטור מצחך זהב שחור סיפורו של he shou wu מאת סלעית דפנה

(21) http://www.healing-arts.co.il/chinese-medicine-and-unani-tibb-2/ קרוב רחוק- על המשותף לרפואה הסינית ולרפואה הערבית יוונית חלק ב מאת יעל כנען

 כרמן לב - נטורופתית והרבליסטית קלינית

כתובת: הרי גולן 17/10 אשדוד

הטיפולים ניתנים בקליניקה, או בשיחת זום או בוואטסאפ

נייד: 052-5683733
מייל: Carmenl1960@gmail.com